Pemakaian Tudung/Penjagaan Aurat...Ikut Hukum atau Sekadar Ikut Peraturan...?

Halaman 1 dari 2 1, 2  Next

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Go down

Apakah Sebab Utama Anda Memakai Tudung/Menutup Aurat?

100% 100% 
[ 5 ]
0% 0% 
[ 0 ]
0% 0% 
[ 0 ]
 
Total Suara : 5

Pemakaian Tudung/Penjagaan Aurat...Ikut Hukum atau Sekadar Ikut Peraturan...?

Post  socrates on Sat Jan 24, 2009 12:33 am

Makin lama makin ramai yg dah tak pakai tudung/bukak aurat di luar kampus...
Bila terserempak,tau plak nak cover2 malu...
Mgkin sbb dlm kampus dia agak mjg aurat...so,org takkan aggap yg dia ni two face...
Jadi,yg terlibat apakah alasan sebenar anda memakai tudung/menutup aurat....???

socrates

Jumlah posting : 285
Join date : 18.08.08
Lokasi : Anywhere but Here...

Lihat profil user http://www.ahmadmuzani.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Re: Pemakaian Tudung/Penjagaan Aurat...Ikut Hukum atau Sekadar Ikut Peraturan...?

Post  T-Max on Sat Jan 24, 2009 8:31 am

soc...aku rase ramai yg x paham istilah tudung yg mengikut syariat...boleh soc terangkan x?

T-Max

Jumlah posting : 455
Join date : 17.02.08
Age : 59
Lokasi : In front my screen

Lihat profil user http://forum.eleganeers.net/index.php

Kembali Ke Atas Go down

Re: Pemakaian Tudung/Penjagaan Aurat...Ikut Hukum atau Sekadar Ikut Peraturan...?

Post  T-Max on Sat Jan 24, 2009 9:50 am

aku bukan apa...sgt sakit mata bila tgk tudung 'bumbung' yg hya menutup sebahagian sahaja kawasan chest wanita...

T-Max

Jumlah posting : 455
Join date : 17.02.08
Age : 59
Lokasi : In front my screen

Lihat profil user http://forum.eleganeers.net/index.php

Kembali Ke Atas Go down

Re: Pemakaian Tudung/Penjagaan Aurat...Ikut Hukum atau Sekadar Ikut Peraturan...?

Post  socrates on Sat Jan 24, 2009 10:13 am

aku post ni bkn nak aim sapa2..tp klu brasa tu amek je,silakan..hehe...

Kita kena tgk balik knp penjagaan aurat adlh wajib bg setiap muslim..
sebab plg asas adlh utk menjaga ketinggian peribadi disamping mengelakkan syahwat berleluasa...
pemakaian tudung adalah satu cara utk menutup aurat dibahagian kepala dan dada..
jadi,pemakaian tudung yg sempurna adalah tudung yang labuh (menutupi bhgn kpl hingga dada),tak jarang,perhiasan tak melampau2 dll...
pemakaian tudung yg sempurna jgk mesti diikuti dengan etika berpakaian yg mengikut syara'...

ps: klu hukum/peraturan dunia kita boleh takut/patuh, hukum Allah apatah lagi.... Wink

socrates

Jumlah posting : 285
Join date : 18.08.08
Lokasi : Anywhere but Here...

Lihat profil user http://www.ahmadmuzani.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Re: Pemakaian Tudung/Penjagaan Aurat...Ikut Hukum atau Sekadar Ikut Peraturan...?

Post  toksiak on Sun Jan 25, 2009 11:30 am

budak yg kantoi dgn kita tu ka soc....?
aku nk tau jgk apa la sbb yg depa2 ni xmau ttp aurat....
kan dah cantek bertudung kat dlm institut,kekalkan jelaaa.....

flower afro study queen king farao

toksiak

Jumlah posting : 19
Join date : 23.01.09

Lihat profil user

Kembali Ke Atas Go down

Re: Pemakaian Tudung/Penjagaan Aurat...Ikut Hukum atau Sekadar Ikut Peraturan...?

Post  toksiak on Sun Jan 25, 2009 11:36 am

aaaa,soc....kita org laki pun bleh ngundi ka kat poll tu....?
hehehe...confuse jaaaa....

toksiak

Jumlah posting : 19
Join date : 23.01.09

Lihat profil user

Kembali Ke Atas Go down

Re: Pemakaian Tudung/Penjagaan Aurat...Ikut Hukum atau Sekadar Ikut Peraturan...?

Post  socrates on Fri Jan 30, 2009 11:27 am

Sebagai panduan hidup

Awal tahun 80 an dahulu, tidak ramai wanita yg bertudung. Ketika itu wanita bertudung terpaksa menghadapi cabaran yg besar kerana sering menjadi bahan umpatan masyarakat. Mereka dituduh ekstreem, sesat dan ketinggalan zaman. Bahkan ada juga yang mengatakan itu fesyen ala Arab padang pasir. Kita tidak pelik hal begini boleh terjadi.

Ini disebabkan masyarakat jahil terhadap hukum menutup aurat sehingga mereka tidak dapat menerima, malah memandang serong terhadap syariat menutup aurat.
Berkat kesabaran wanita-wanita yg bertudung diwaktu itu, akhirnya masyarakat semakin sedar dan faham bahawa memakai tudung itu adalah untuk memenuhi
tuntutan syariat.

Seperkara yg menarik di waktu itu, apabila seseorang wanita itu bertudung, maka akan nampak beza tingkah lakunya berbanding dgn wanita yg tidak menutup aurat &
peribadinya sendiri sebelum memakai tudung. Kalau dahulu dia senang bergaul bebas dgn lelaki, tetapi bila sudah bertudung, pandangannya sudah mula ditundukkan, bercakap dgn lelaki pun jarang sekali, tidak seronok malah tidak menghadiri majlis yg ada percampuran bebas lelaki & perempuan, tidak suka
berkeliaran di tempat-tempat awam, cenderung utk mendalami ilmu-ilmu Islam, suka utk beribadah, akhlak & tutur katanya menjadi semakin lembut & lunak. Suka
menolong orang, bibir sentiasa menguntum senyum sebagai sedekah sesama muslim, sedia membantu kesusahan orang lain, sudah benci kpd kemewahan dunia, tahan diuji & sentiasa mencari-cari peluang utk mengajak masyarakat wanita yg lainnya agar sama-sama menutup aurat.

Lantaran berbezanya mereka dgn wanita yg lain, maka org pandang tinggi kpd wanita yg bertudung, walaupun masih ramai yg tidak suka kpd mereka. Waktu itu, kalau wanita sudah sanggup bertudung, ertinya didlm dadanya sudah ada sedikit sebanyak ilmu- ilmu agama. Sekurang-kurangnya dia sudah hafal dalil-dalil Al
Quran dan hadith mengenai hal penutupan aurat.Ini disebabkan mereka sering dihujani dgn berbagai pertanyaan mengenai apa yg mereka buat. Untuk menjawapnya, mereka sudah bersedia memberi jawapan yg sesuai dgn nas Al Quran dan hadith utk menyakinkan org ramai. Oleh sebab itu org ramai memandang tinggi kepada mereka.

Di awal 90'an, bilangan org bertudung semakin ramai. Di mana- mana sahaja kita boleh bersua dgn wanita yg bertudung. Sama ada di kilang, di sekolah, di stesen
bas, di pejabat, di universiti & di politeknik malah beberapa pengacara televisyen & radio pun sudah memakai tudung. Alhamdulillah.

Tetapi yg menyedihkan, kalau dahulu wanita bertudung tidak akan ditemui di taman-taman bunga, di tempat-tempat hiburan, berpegangan tgn dgn teman lelaki,
dipanggung wayang atau kalau dahulu wanita bertudung bersih mukanya drp calaran alat-alat make up, tetapi kini dgn mudah kita boleh jumpa wanita bertudung
berpeleseran dgn teman lelaki di tempat-tempat sedemikian. Tudung berwarna warni mengikut fesyen sesuai dgn aliran zaman dan fesyen baju. Kadang-kadang pakai tudung pun tidak sempurna mengikut syariat. Kadang-kadang macam nak terlondeh. Antara hendak tutup & hendak buka. Akhlak & tutur katanya kasar, malah kadang kala lebih buruk drp mereka yg tidak memakai tudung atau buka aurat.

Sesetengahnya bertudung tetapi tidak sembahyang. Imej wanita bertudung telah tercemar dgn wanita-wanita yg menjadikan tudung sebagai fesyen atau terpaksa pakai kerana mengikut peraturan. Kalau dahulu bila wanita itu bertudung, automatik dia sudah malu ke panggung wayang, malu untuk berasmara, malu utk ke tempat hiburan & sebagainya. Tetapi kini tudung sudah tidak mempunyai peranan utk mencegah manusia dari terjerumus ke dalam lembah maksiat.

Bila direnung-renung mengapa hal ini boleh terjadi, maka jelaslah wanita-wanita yg bertudung pada hari ini jahil mengenai tujuan dan peranan pemakaian tudung.
Ramai wanita yg memakai tudung pada hari ini kerana terikut-ikut dgn suasana. Mereka lihat adik beradik, teman sekolah, teman pejabat atau jiran telah ramai
memakai tudung, maka timbul rasa malu kerana mereka sahaja yg masih tidak bertudung. Lantaran itu mereka mengambil keputusan utk memakai tudung, walaupun hati tidak berapa menyetujuinya.

Kini masyarakat telah menerima wanita yg pakai tudung. Ujian sudah tidak besar. Kadang kala orang lelaki yg hendak berkahwin pun memberi syarat, wanita yang
hendak dikahwininya mestilah bertudung.

Setengahnya apabila mereka melihat wanita lain memakai tudung lebih cantik dan manis, mereka pun hendak memakainya, tanpa mengetahui tentang ilmunya, mengapa
mesti pakai tudung. Ada juga yg terpaksa memakai tudung kerana desakan keluarga atau suami. Ada yg mahu menjadikan tudung macam fesyen. Sekejap pakai, sekejap
buka.
Lantaran itulah nilai org yg bertudung pada hari ini sudah menurun. Sudah tidak semahal wanita yg bertudung awal-awal dahulu. Hanya wanita yg berpurdah
yg belum kelihatan berjalan-jalan di taman bunga atau di tempat-tempat hiburan. Mungkin taraf berpurdah sama dgn wanita yang bertudung dan wanita yg memakai tudung diperingkat awal dahulu.

Sesuatu amalan yg dilakukan kalau bukan atas dasar ilmu dan yakin serta faham apa yg mereka perbuat akan nampak ganjil dan pincang hasilnya. Sesuatu yg di buat bukan dari hati yang ikhlas, walau pun nampak hebat tetapi semuanya kosong. Tiada nilai di sisi Allah.

Wanita yg pakai tudung selain drp keinginan utk menutup aurat, tidak akan dapat berbohong dgn Allah walaupun di di dunia mereka berjaya membohongi mata manusia mengatakan mereka juga sudah menutup aurat. Tetapi di akhirat nanti, niat sebenar & apa yg ada di dalam hati mereka akan diselongkar & didedahkan oleh
Allah dipadang Makhsyar di hadapan jutaan umat manusia.

Rasulullah s.a.w pernah ditanya oleh seorang sahabat: "Ya Rasulullah, dgn apakah mencapai keselamatan kelak?"

Jawab Nabi s.a.w: "Jangan menipu Allah."

Orang itu bertanya lagi: "Bagaimana menipu Allah?"

Jawab baginda, "Iaitu mengerjakan apa yang diperintahkan oleh Allah, tetapi tidak kerana Allah."


Disamping tiada niat utk menutup aurat dgn bertudung akan ditolak oleh Allah, wanita yg berniat utk menutup aurat dgn tudung tetapi tudungnya berfesyen sehingga menarik lelaki memandangnya, atau pun tudung yg dipakainya tidak memenuhi syarat menutup aurat yakni bertudung tetapi masih nampak pangkal leher, bermakna dia belum lagi sempurna menutup aurat, malah semakin berdosa kalau dgn memakai tudung yg berfesyen itu menyebabkan lelaki jatuh hati. Dikala itu tudung bukan menjadi alat menutup aurat, tetapi menjadi alat utk berhias. Wanita begini bukan mendapat pahala dgn menutup aurat tetapi mendapat dosa.

Bahaya besar kalau beramal bukan kerana ilmu tetapi kerana mengikut masyarakat & peredaran zaman. Sementara yg mengamalkan syariat kerana pengaruh sekeliling, hanya mampu bertahan atau beramal selagi dia berada di dlm suasana begitu. Tetapi bila dia terkeluar dari kelompok masyarakat, dia sudah tidak mampu bertahan & turut hanyut dgn masyarakat di sekitarnya. Ujian yg sedikit sahaja mampu menggoyangkan imannya. Oleh itu kalau hendak mendapat keredhaan Allah, maka seseorang itu mestilah berilmu dgn apa yg dilakukannya. Jesteru itu menuntut ilmu adalah perkara yg utama sebagai penyuluh ibadah.

Di samping ada ilmu, amalan yg dilakukan hendaklah diniatkan kerana Allah bukan kerana yg lain dari itu. Kita mesti bina keyakinan di dalam diri kita & mempunyai kefahaman yg mendalam agar kita tidak mudah tergugat apabila datang ujian, betul di dalam tindakan dan bersabar di dalam apa jua kesusahan.

Renung-renungkanlah wahai wanita yg berada di luar sana. Jangan memakai tudung hanya ingin mengikut fesyen semata-mata.

Wallahhu a'lam. .

ps: sila layarai lama web www.raudhah.com

socrates

Jumlah posting : 285
Join date : 18.08.08
Lokasi : Anywhere but Here...

Lihat profil user http://www.ahmadmuzani.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Re: Pemakaian Tudung/Penjagaan Aurat...Ikut Hukum atau Sekadar Ikut Peraturan...?

Post  socrates on Fri Jan 30, 2009 11:28 am

toksiak wrote:aaaa,soc....kita org laki pun bleh ngundi ka kat poll tu....?
hehehe...confuse jaaaa....

elect je..xder hal la cik abang...
Laughing

socrates

Jumlah posting : 285
Join date : 18.08.08
Lokasi : Anywhere but Here...

Lihat profil user http://www.ahmadmuzani.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

assalamualaikum..

Post  TOKCIK on Fri Jan 30, 2009 2:48 pm

assalamualaikum..

rasa berminat pula tokcik dgn topik ini..

seperti yg kita telah tahu menutup aurat adalah syariat..tidak dapat tidak sebagai seorang Islam kita wajib ikutinya..cuma,hati seseorang yg tidak jelas tentang ini perlu dijelaskan.

sesiapa yg tidak menutup aurat tanya pada diri kenapa anda tidak menutup aurat??

sesiapa yg menutup aurat kenapa anda menutup aurat??adakah anda rasa terpaksa atau rela??

sesiapa yg rasa terpaksa bersabarlah..tokcik doakan anda akan menjadi rela suatu hari nanti kerna anda tidak akan rugi jika menutup aurat tapi anda akan rugi jika mendedahkan aurat..

sesiapa yg rela alhamdulillah anda memang benar memahami syariat yg telah Islam gariskan mengandungi hikmah yg amat besar..

sesiapa nak tahu sgt org yg tutup aurat ni sebab apa berdoalah agar yg rasa terpaksa menjadi rela suatu hari nanti dan yg rela or ikhlas mendapat ganjaran disisi-Nya..

sebenarnya rasa ikhlas itu akan hadir selepas dipaksa..insyaAllah..seperti masa kita disuruh solat 5 waktu hari2..lama2 buat insyaAllah rasa ikhlas akan hadir tanpa disedari kerna kita dapat rasakan sendri indahnya solat..

jom kita fikir tgk..kalau kerajaan malaysia mewajibkan org islam tutup aurat,keluarga wajibkan tutup aurat..sudah tentu tak ada peluang untuk kita buka aurat kn?? Razz

TOKCIK

Jumlah posting : 87
Join date : 12.09.08

Lihat profil user

Kembali Ke Atas Go down

Re: Pemakaian Tudung/Penjagaan Aurat...Ikut Hukum atau Sekadar Ikut Peraturan...?

Post  socrates on Sat Jan 31, 2009 10:54 am

betul kata tokcik tu...
bkn org pmpuan ja...laki pun kena take note...
sama2 kita jaga aurat msg2...
syariat menutup aurat ni bkn utk org pmpuan je tp semua hamba Allah yg mengaku beriman padaNYa... Surprised

socrates

Jumlah posting : 285
Join date : 18.08.08
Lokasi : Anywhere but Here...

Lihat profil user http://www.ahmadmuzani.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Re: Pemakaian Tudung/Penjagaan Aurat...Ikut Hukum atau Sekadar Ikut Peraturan...?

Post  socrates on Sat Jan 31, 2009 1:21 pm

sekadar untuk rujukan bersama...





insyaAllah...sama2 menegur....

socrates

Jumlah posting : 285
Join date : 18.08.08
Lokasi : Anywhere but Here...

Lihat profil user http://www.ahmadmuzani.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Re: Pemakaian Tudung/Penjagaan Aurat...Ikut Hukum atau Sekadar Ikut Peraturan...?

Post  socrates on Sat Jan 31, 2009 1:29 pm



tak keterlaluan ke bertudung mcm ni....? untuk renungan sahaja...
maaf klu menyinggung mana2 pihak...

socrates

Jumlah posting : 285
Join date : 18.08.08
Lokasi : Anywhere but Here...

Lihat profil user http://www.ahmadmuzani.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

tolonglah wanita : rayuan seorang lelaki

Post  TOKCIK on Sun Feb 01, 2009 10:56 am

socrates wrote:


tak keterlaluan ke bertudung mcm ni....? untuk renungan sahaja...
maaf klu menyinggung mana2 pihak...

assalamualaikum..

tokcik dapat dari http://www.zaharuddin.net/content/view/590/99/

tokcik harap wanita diluar sana membaca luahan rasa seorang lelaki..


Kelmarin saya mendapat satu email dari yahoogroup saya. Ia merupakan rintihan seorang lelaki sudah berkahwin ( jika belum kahwin, mungkin lebih dahsyat cabarannya) yang masih mempunyai iman tetapi sedang diuji dengan begitu kritikal oleh suasana sekelilingnya, terutamanya oleh wanita.

Wahai para wanita, bantulah dirimu dan umat Islam yang ingin menjaga iman mereka. Janganlah menggoda atau termenggoda (tanpa sengaja) mereka dengan dosa-dosamu dan kecuaianmu terhadap hak Allah SWT. Moga kita semua terselamat.

Nabi Muhammad bersabda :

صِنْفَانِ من أَهْلِ النَّارِ لم أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بها الناس وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ رؤوسهن كأسنة الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ ولا يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ من مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا

Ertinya : "Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya itu: (1) Kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam); (2) Perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian." (Riwayat Muslim)

Berikut adalah emailnya :-


Assalamualaikum,

(minta admin padam nama saya sebelum release)

Boleh dikatakan setiap hari saya berperang dengan nafsu, sakit jiwa dan mental dibuat nyer, tak tau sampai bila dan sampai mana boleh tahan. Nak dimudahkan cerita, boleh dikatakan setiap hari hidup ni berhadapan dengan perempuan-perempuan yang menghairahkan depan belakang kanan kiri (celakalah keatas kamu!!!).

Tolonglah wahai wanita, aku ingin jaga mataku dan imanku

95% jiwa memberontak nak melakukan seks bebas/zina.. 5% jer tinggal sebab takut nanti Allah marah dan sebab kerana aku orang Islam, nasib baik Islam tak bagi. Jalan kearahnyer cukup mudahhhh, sangat mudah bagi saya, tak payah rogol-rogol atau paksa atau bayar. Free sahaja, dah macam-macam strategi saya gunakan untuk penjarakan nafsu ini, sampai membuat perintah berkurung tak payah keluar rumah tapi mana boleh setiap hari, mesti juga kena keluar pergi kerja.

Secara jujurnyer sebahagian orang perempuan zaman sekarang dah melampau!!!! berpakaian melampaui batas tanpa segan silu. atau ada perasaan malu, saya ni oranglelaki kalau disuruh pakai seluar pendek celah kangkang berbaju singlet pergi ke tempat khalayak ramai pun tak sanggup.. maluuuu.. tapi ada orang perempuan yang sanggup pada masa kini mana pegi hilang malunyer aku pun tak tau... menyusahkan akuuu...

Tanpa segan silu saya menaip, kekadang diri terpaksa menumbuk sepak terajang pintu atau bantal maki hamun nyumpah serapah nak meredakan nafsu.. bagi penatt... isteri memang ada tapi sendiri pahamlah.. kalo nampak isteri aku sorangg jerrr mudah sket nak kawall.. kalo dah kluar dari rumah mau terbeliak bijik mata... lagi-lagi kalo time nak gi atau balik kerja.. adehhhh!!! nak gak kawen lagi satu tapi belum mampu lagi...

Kepada kaum perempuan aku merayu tutuplah aurat muuu.. tutup setutupnyerrr. . kasihanilah aku yang terpaksa berperang setiap hari oleh dek kerana perbuatan kamu... tolongglahhh. .. aku bukan orangwarakk.. aku bukan orangalim ulamak.. aku hamba Allah yang biasa.. tak tau sampai bila aku mampu bertahan..

TOKCIK

Jumlah posting : 87
Join date : 12.09.08

Lihat profil user

Kembali Ke Atas Go down

Hina Islam, Bertudung & Bermaksiat Lebih Besar Dosa

Post  TOKCIK on Sun Feb 01, 2009 11:06 am


"Amat memalukan la ustaz, saya baru jumpa satu video yang tunjukkan pasangan melayu ditangkap di tasik-tasik dan tempat awam tengah bercumbuan, apa pandangan ustaz, hampir 95 % darinya bertudung jenis tak sempurna tu ustaz, ustaz tau tak?" tanya seorang pendengar kuliah saya sejurus selepas kuliah saya berkenaan aurat.

Kemudian selang beberapa hari, pemuda ini menghantar email kepada saya beserta satu petikan video yang dimaksudkan. La Hawla Wala Quwwata Illa Billah..wa Inna lillahi wa inna ilaihi rajiun..memang amat mendukacitakan.

Pemuda itu juga menulis seperti 'kepeningan' dan 'kebingungan' dengan persekitaran ini dengan katanya

"Boleh tak agaknya saya buat kesimpulan bahawa hampir semua wanita yang bertudung pendek atau fesyen, dengan kain belah atau baju sempit atau baju kurung biasa, semua ni jenis yang 'murah' dan boleh diajak seks bebas dengan mudah hari ni, apa pandangan ustaz?" Mengurut dada saya mendengar kesimpulan pemuda berpakaian kemas dan bekerjaya profesional ini. Sudah tentu amat marah para wanita dengan kesimpulan si pemuda ini.

"Saya hanya masih percaya dengan wanita yang berjubah dan bertudung labuh sahaja sekarang ini ustaz, harapnya mereka dapat pertahan maruah dan kesucian mereka serta tak jadi macam si pemakai tudung pendek yang terbukti tiada banyak beza dengan free hair" katanya lagi dengan tegas.

Selepas pemuda ini mengutarakan pendiriannya barulah saya memberikan penjelasan panjang lebar. Bagaimanapun saya belum berhasrat menyebutnya di ruangan ini, cukuplah saya dedahkan betapa kecewanya pemuda profesional ini dengan apa yang berlaku di hadapan matanya.

Kesimpulannya, wahai wanita bertudung kembalikan maruah anda dengan tutupan aurat yang sebenarnya, akhlak wanita Islam yang sebenarnya, janganlah merosakkan imej Islam itu dengan maksiat yang amat dimurkai Allah SWT. Sesungguhnya kenikmatan duniawi amat amat sementara, carilah kenikmatan akhirat yang kekal abadi.

Dari sudut hukum pula, hal wanita bertudung yang melakukan maksiat, dosanya sudah tentu lebih hebat dari wanita yang tidak bertudung yang melakukan maksiat. Hal ini boleh difahami dari ayat seperti :-

ينساء النبي لستنّ من يأت منكنّ بفاحشة مبينة يضاعف لها العذاب ضعفين

Ertinya : Wahai isteri-isteri Nabi, barangsiapa di antaramu yang melakukan maksiat dengan jelas, maka di gandakan azab buatmu dua kali ganda" ( Al-Ahzab : 59 )

Memang benar ayat ini ditujukan khas buat isteri-isteri Nabi SAW disebabkan kemulian dan kedudukan mereka yang sangat mulia, bagaimanapun ayat ini sebenarnya menggariskan bahawa setiap kali bergandanya kemuliaan, maka bergandalah dosanya (jika melakukan maksiat), demikian hukuman ke atas wanita bebas lebih berat dari wanita hamba sahaya di zaman silam. Dikatakan sebabnya adalah kerana bertambahnya mudarat dan penghinaan kepada Nabi SAW (Al-Jami' Li Ahkam AL-Quran ; AL-Qurtubi, 14/ 114 dengan sedikit pindaan )

Demikian jualah bagi wanita bertudung yang telah menaik tarafkan kedudukannya dengan kemuliaan Islam, tetapi kemudiannya melakukan maksiat. Maka jika bersandarkan kaedah di atas, jelaslah dosa mereka bertambah besar kerana maksiat itu sendiri dan merosakkan imej Islam secara jelas. Bertawbatlah. Demikian juga halnya maksiat (termasuk pelaburan internet yang disepakati haram secara sepakat ulama dunia dan Malaysia) yang dilakukan oleh seorang ustaz yang jauh lebih besar dosanya dari dosa oleh lelaki biasa di sebabkan imej dan kedudukan yang dibawanya.

Sekian,

Ust Zaharuddin Abd Rahman

28 April 2007 ( 10 Rabiul Akhir 1428 H)


soc..harap tokcik xoff topic lg..huhu,risau Rolling Eyes

TOKCIK

Jumlah posting : 87
Join date : 12.09.08

Lihat profil user

Kembali Ke Atas Go down

Re: Pemakaian Tudung/Penjagaan Aurat...Ikut Hukum atau Sekadar Ikut Peraturan...?

Post  socrates on Sun Feb 01, 2009 7:10 pm

insyaAllah tokcik...tak off topic ag..hehehe...
terima kasih pd tokcik yg sangat prihatin dgn bg panduan utk bacaan lanjut ke forum2 yg berkenaan...
samal2lah kita muhasabah balik dr kita ni... Surprised

socrates

Jumlah posting : 285
Join date : 18.08.08
Lokasi : Anywhere but Here...

Lihat profil user http://www.ahmadmuzani.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Tudung??

Post  nurcahaya on Sat Feb 07, 2009 12:59 pm

KUALA LUMPUR, 28 Nov (Hrkh) - Sesekali pembaca diajak untuk 'keluar' daripada kelaziman membicarakan isu-isu dan politik semasa sebagai satu riadah minda malah sebagai panduan untuk meneruskan gaya hidup yang berlandaskan agama mengikut tuntutan Allah dan RasulNya.
Mungkin telah dibincang ataupun sudah menjadi mangli bagi kaum hawa namun sesekali eloklah direnungkan mudah-mudahan sebarang kesilapan dan kelemahan diperbetulkan supaya akhirnya mendapat keredhaan Allah, menjadi wanita solehah dan muslimah sejati.
Perbahasan berkenaan sama ada tudung muslimah itu patut labuh atau berbentuk tiga segi hanyalah skop yang kecil berbanding bagaimana cara penutupan aurat itu seharusnya diimplikasi secara keseluruhannya supaya menepati roh syariat yang sebenar.
Oleh itu wahai kekasihku terdiri daripada kaum ibu, adik-adik, kakak, isteri dan kekasih serta kawan-kawan marilah sama-sama memerhatikan beberapa gelaran jenis tudung yang boleh dilihat dalam realiti masyarakat hari ini yang perlu diperbetulkan oleh kalangan kaum hawa:-
1.Tudung 'Mickey Mouse'
-Pemakaian tudung yang hanya menutup bahagian rambut dan kepala tanpa menutup kedua-dua telinga.Barangkali untuk menunjukkan subang atau apa-apa perhiasan. Pemakaian yang lebih teruk ialah apabila tudung tersebut dililit sehingga menampakkan leher.
2.Tudung Lilit
-Jenis tudung ini jika dilihat telah menutup keseluruhan kepala termasuk telinga tetapi tidak dilabuhkan menutup dada dan hanya dililitkan di leher sahaja.Kriteria menutup dada tidak dipenuhi seolah-olah ingin menayangkan kurniaan yang tidak diberikan kepada kaum lelaki.
3.Tudung 'See Through'
-Salah satu jenis tudung yang popular ini banyak dilihat di merata tempat,kain tudung yang nipis menampakkan leher dan telinga walaupun telah menutup lengkap.Lebih teruk jika tidak memakai anak tudung kerana ianya seperti tiada beza dengan mereka yang tidak bertudung.
4.Tudung Jambul
-Pemakaian jenis ini banyak dipromosikan dalam drama-drama Melayu yakni menutup separuh rambut di bahagian belakang dengan membiarkan yang depannya tersembul keluar seperti jambul unta. (Cara Pemakaian Ini Sering Digunakan Di Kalangan Isteri Menteri)
5.Tudung 'Singlet'
-Tudung yang sempurna tetapi dengan hanya memakai lengan pendek menyebabkan aurat dan lain-lain perhiasan yang sepatutnya ditutup daripada menjadi tatapan umum.Tiada kelongaran hukum tentang penutupan aurat di kawasan awam hatta hanya untuk bersukan.
6.Tudung Saji
-Sekejap pakai,sekejap tidak.Tudung atau lebih tepat dikatakan selendang yang hanya menjadi perhiasan leher.
Boleh dilihat di kenduri-kenduri kematian yang mana selendang tersebut akan turun dan naik diangkat si pemakai seolah-olah menjadikannya seperti tudung mengikut keperluan situasi.
Inilah serba sedikit pemakaian tudung yang kurang sempurna dan perlu diperbetulkan bagi menepati roh syariat yang sebenar sekaligus menggapai hikmah disebalik penetapan kewajiban menutup aurat. Sesungguhnya Rasulullah telah bersabda :
"Pada akhir umatku nanti akan ada wanita-wanita yang berpakain namun (hakikatnya) telanjang. Di atas kepala mereka seperti pundak unta. Kutuklah mereka karena sebenarnya mereka adalah kaum wanita yang terkutuk."(At-Thabrani Al-Mujamusshaghir : 232)
Selain itu kata laman web terbabit ada juga muslimah bertudung di kalangan kita yang memakai seluar jeans dan sebagainya sehingga menampakkan susuk tubuh mereka dan alasan kepada pemakaian tersebut tidak lebih hanya sekadar untuk menjalani rutin harian.
"Inilah kejayaan musuh Islam apabila perkara ini ummat Islam menganggapnya sesuatu perkara yang biasa dan remeh dalam masyarakat.Perkara yang dianggap biasa ini menular dalam pemikiran masyarakat sehingga konsep penutupan aurat yang sempurna itu dicabuli dengan mudah," kata laman ibnyusof.blogspot.com
Semoga kaum hawa tidak lupa kepada Firman Allah yang jelas:-"Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya.Dan hendaklah mereka menutupkan Al-Khimar kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka."

nurcahaya

Jumlah posting : 7
Join date : 29.01.09
Age : 29
Lokasi : penang

Lihat profil user http://hanan.com

Kembali Ke Atas Go down

Re: Pemakaian Tudung/Penjagaan Aurat...Ikut Hukum atau Sekadar Ikut Peraturan...?

Post  socrates on Fri Mar 06, 2009 5:52 pm

byk jgk kategori tudung nih....
yg penah aku denga,tudung wardina,tudung mawi,tudung ekin..........dll
skang ni plak, ramai yg terikut cara pemakaian tudung indonesia....


ps:ermm..janji ikut syara'

socrates

Jumlah posting : 285
Join date : 18.08.08
Lokasi : Anywhere but Here...

Lihat profil user http://www.ahmadmuzani.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

....

Post  nurcahaya on Sun Mar 08, 2009 12:13 am

Owh.. pakai tudung mcm neeh ker??

http://keindahanwarnawarni.blogspot.com/

nurcahaya

Jumlah posting : 7
Join date : 29.01.09
Age : 29
Lokasi : penang

Lihat profil user http://hanan.com

Kembali Ke Atas Go down

Kaedah

Post  AriffPutera on Sun Mar 08, 2009 8:54 pm

Sbnrnya, pakai tudung ni pun ader kaedahnya.. Malah ada dalil mengenai kaedah pemakaian tudung yang betol bg seseorang wanita seperti yang telah disyariatkan. Pernah terbaca dan dengar di sebuah ceramah. Tp xdek di sini xdek rujukan. Jd xbrani nak kuarkan hujah. Kalau ada mana2 ustaz2, bakal ustaz yang boleh bantu di sini, silalah terangkan mengenai perkara ini. Socrates pun boleh berikan dalil ttg isu ni. x gitu socrates??

AriffPutera

Jumlah posting : 228
Join date : 15.09.08
Age : 29
Lokasi : Malaysia

Lihat profil user http://tenteramalam.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

http://keindahanwarnawarni.blogspot.com

Post  AriffPutera on Sun Mar 08, 2009 9:01 pm

nurcahaya wrote:Owh.. pakai tudung mcm neeh ker??

http://keindahanwarnawarni.blogspot.com/

Mengenai cara pemakaian yang dipaparkan di laman maya berkenaan, terdapat beberapa carapemakaian yang dipaparkan tidak sesuai..
Pernah suatu ketika, seorang penceramah bebas iaitu Dr. Fatma el Zahra menyentuh mengenai isu pemakaian tudung dan pemakaian pakaian bagi seorang muslimah di televisyen.

Malah, ramai yang tidak tahu mengenai cara pemakaiaan yang betol. Tidak kurang juga yang tahu tetapi buat2 x tahu. Fesyen, mengikut rakan2 lebih banyak mempengaruhi muda- mudi kita pada zaman ini. Kiamat sudah dekat..

AriffPutera

Jumlah posting : 228
Join date : 15.09.08
Age : 29
Lokasi : Malaysia

Lihat profil user http://tenteramalam.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Re: Pemakaian Tudung/Penjagaan Aurat...Ikut Hukum atau Sekadar Ikut Peraturan...?

Post  socrates on Mon Mar 09, 2009 2:32 pm

AriffPutera wrote:Sbnrnya, pakai tudung ni pun ader kaedahnya.. Malah ada dalil mengenai kaedah pemakaian tudung yang betol bg seseorang wanita seperti yang telah disyariatkan. Pernah terbaca dan dengar di sebuah ceramah. Tp xdek di sini xdek rujukan. Jd xbrani nak kuarkan hujah. Kalau ada mana2 ustaz2, bakal ustaz yang boleh bantu di sini, silalah terangkan mengenai perkara ini. Socrates pun boleh berikan dalil ttg isu ni. x gitu socrates??

ewah2...aku ni pun ilmu tak setara mana...
cetek ag...

tp, boleh la rujuk2 kat page satu sbb ader sedikit penakrifan ttg pemakaian tudung ni...
saudara tok cik pun byk membantu sbb ader bg info...

socrates

Jumlah posting : 285
Join date : 18.08.08
Lokasi : Anywhere but Here...

Lihat profil user http://www.ahmadmuzani.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Re: Pemakaian Tudung/Penjagaan Aurat...Ikut Hukum atau Sekadar Ikut Peraturan...?

Post  socrates on Mon Mar 09, 2009 2:35 pm

nurcahaya wrote:Owh.. pakai tudung mcm neeh ker??

http://keindahanwarnawarni.blogspot.com/

yurp...
ni la tudung2 or fesyen2 tudung dr indonesia...
ramaikan yg dah terikut pemakaian yg mcm ni...
tudung ni pun sebenarnya mengalami beberapa tranformasi bila msk malaysia...
skang ni dah mkin pendek,(siap bleh bwak msk dlm bj ag tu...)ketat, dll
klu diikutkan dr segi takrifan asal...
mmg tak boleh la...
sbb msh nmpk yg tuuuuuuu...... affraid

socrates

Jumlah posting : 285
Join date : 18.08.08
Lokasi : Anywhere but Here...

Lihat profil user http://www.ahmadmuzani.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Re: Pemakaian Tudung/Penjagaan Aurat...Ikut Hukum atau Sekadar Ikut Peraturan...?

Post  T-Max on Mon Mar 09, 2009 5:37 pm

tudung sekarang takat tutup urat je laa...

T-Max

Jumlah posting : 455
Join date : 17.02.08
Age : 59
Lokasi : In front my screen

Lihat profil user http://forum.eleganeers.net/index.php

Kembali Ke Atas Go down

Buta Mata, Buta Hati..

Post  AriffPutera on Sun Mar 29, 2009 4:33 pm

gts200 wrote:tudung sekarang takat tutup urat je laa...

Sbnrnye dorang ni ramai yang buta mata, buta hati.. Dengan cara bertudung, berpakaian mengikut syariat tu ar ramai yang akan terpelihara dari azab seksa api neraka kelak..

AriffPutera

Jumlah posting : 228
Join date : 15.09.08
Age : 29
Lokasi : Malaysia

Lihat profil user http://tenteramalam.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Re: Pemakaian Tudung/Penjagaan Aurat...Ikut Hukum atau Sekadar Ikut Peraturan...?

Post  socrates on Sun Mar 29, 2009 5:15 pm

AriffPutera wrote:
gts200 wrote:tudung sekarang takat tutup urat je laa...

Sbnrnye dorang ni ramai yang buta mata, buta hati.. Dengan cara bertudung, berpakaian mengikut syariat tu ar ramai yang akan terpelihara dari azab seksa api neraka kelak..

sejuk betul hati bila bc statement ni dr saudara ariffputera...
sape yg tolak hg ni conform buta segalanya...
jgn maraaaaaa.....

socrates

Jumlah posting : 285
Join date : 18.08.08
Lokasi : Anywhere but Here...

Lihat profil user http://www.ahmadmuzani.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Re: Pemakaian Tudung/Penjagaan Aurat...Ikut Hukum atau Sekadar Ikut Peraturan...?

Post  Sponsored content Today at 4:07 am


Sponsored content


Kembali Ke Atas Go down

Halaman 1 dari 2 1, 2  Next

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Kembali Ke Atas


 
Permissions in this forum:
Anda tidak dapat menjawab topik