budaya bercouple di maktab

Halaman 6 dari 10 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  AriffPutera on Wed Sep 17, 2008 5:09 pm

sahabat wrote:Jangan kecewa kerana cinta...
Biarlah kecewa kerana x dapat lihat saudara2 seislam kita di palestin x makan mcm kita nih..
Biarlah kecewa kerana tidak cukup ibadat dan rasa hina pada yg esa..
biarlah kecewa di atas satu kegagalan tetapi jadi pengajaran yg berharga bagi kita..
biarlah kecewa kerana tak dapat 'menjaga hati' utk menunaikan fardhu suruhanNYA..


P/S: ini sahabat yg laen.. yg sudah penah bg shout kat dlm forum yg hit aritu..

Aku ske dgn care saudara kita ni bg pendapat, memberi pandangan. Sentiasa cube berfikiran positif dan melihat sesuatu perkara dr semue sudut, 360 degree. Menerime ketentuan Allah tu dengan redha. Ape de hal dgn cinta?? Semue tu dunie. Igtlah, jika kita putus cinta sekarang, mungkin akan ada org yang lebih baik daripada si dia. Allah telah menetapkan jodoh kita di Luh Mahfuz lagi. Jd, jgnlah kita kecewa kerana cinta. Kecewalah kepada perkara2 yang lebih munasabah seperti yang saudara kita khabarkan di atas. TAKBIR!

p/s- bukan semue org blh jd mcm tu. Ape pun, kite cube. InsyaAllah.

AriffPutera

Jumlah posting : 228
Join date : 15.09.08
Age : 29
Lokasi : Malaysia

Lihat profil user http://tenteramalam.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  mr gto on Thu Sep 18, 2008 8:53 pm

wanita dan lelaki yg baik adalah utk pasangannya yg baik.. so jadilah muslim dan muslimin yg baik.. binalah ukhuwah yg sejati..
salam ramadhan..salam aidilfitri maaf zahir dan batin...

qada dan qadar itu ditangan allah.. kita hanya boleh mencorakkannya mengikut sama ada jln yg buruk atau baik..

ya salam..

mr gto
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

hehe

Post  T-Max on Thu Sep 18, 2008 11:40 pm

teringin gak nk dengar kisah cinta lecturer kat sini...

T-Max

Jumlah posting : 455
Join date : 17.02.08
Age : 59
Lokasi : In front my screen

Lihat profil user http://forum.eleganeers.net/index.php

Kembali Ke Atas Go down

c i n t a

Post  pakupyg on Fri Sep 19, 2008 5:22 pm

hmm... clown

1) cinta ni mcm tggu bas..sekali mai,tgk2 penuh..tguu sat mai ag sebijik..so tggu sudah nanti mesti mai ag...

2) cinta ni jgk mcm rama..ia akan terbang tggi bila kita dok ligan nk tgkap..tp ia akan hinggap di bahu kita bila kita stop tgkap dia...

3) pompuan ni mcm bunga ros..tgk dari jauh cantik ja,kembang mekar ngn warna merah ag..mmg rasa nk p dekat2 pastu nk pegang nk bau la..tp bila kita p dekat2 nk sentuh nk bau, tgk2 kena duri dia..abeh luka calar2..so jgn la mendekatinya walaupun ia cantik..biarlah kita tgk dia terus cantik terus mekar hati kita terus dilukai....

p/s:nk menikah bila ek??

pakupyg
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Cinta

Post  AriffPutera on Fri Sep 19, 2008 9:37 pm

Ader pepatah mengatakan CINTA ibarat KURAP. Makin DIGARU, makin SEDAP. Mcm mne tu?? Bak kata Nabil, "Lu pikir la sendiri".

p/s- awal lagi nk bercinta. Kepada Adik2 junior sem 1, 5 taun stegah lg dik. Dlm 5 taun, mcm2 blh jd.

AriffPutera

Jumlah posting : 228
Join date : 15.09.08
Age : 29
Lokasi : Malaysia

Lihat profil user http://tenteramalam.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  T-Max on Fri Sep 19, 2008 10:19 pm

hehe..tapi tun...kurap makin digaru makin sedap...lama2 makin luka..baru tau sakit...

T-Max

Jumlah posting : 455
Join date : 17.02.08
Age : 59
Lokasi : In front my screen

Lihat profil user http://forum.eleganeers.net/index.php

Kembali Ke Atas Go down

Cinta Nan Indah

Post  ........ on Fri Sep 19, 2008 11:25 pm

"Cinta itu indah sekiranya Allah menjadi matlamat"

"Allah tidak memberi kita hak melainkan untuk menyayangi sesama kita"

"Aku menyintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu"

"Kurniakanlah aku seseorang yang aku perlu, bukan seseorang yang aku mahu"

"Cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu, agar bertambah kekuatanku untuk mencintaiMu"

"Jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku padaMu"

"Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu, agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu"

"Jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling hatiku padaMu"

"Rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu"

"Jagalah kenikmatan mencintai kekasihMu agar tidak melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu"

"Jagalah rinduku padanya, agar tidak lalai aku merindukan syurgaMu"

"Aku mendambakan cinta suci yang terjaga"

"Cinta kerana Allah tidak ternilai harganya"

"Hubungan ini terjaga selagi dia menjaga hubungan dengan Yang Maha Kuasa"

........
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Cinta kurap

Post  AriffPutera on Fri Sep 19, 2008 11:55 pm

41m4n wrote:hehe..tapi tun...kurap makin digaru makin sedap...lama2 makin luka..baru tau sakit...

Haha.. Btol tu. Itu pepatah org yg pnh patah hati. Wallahualam. Aku pun bce dari buku jek..

AriffPutera

Jumlah posting : 228
Join date : 15.09.08
Age : 29
Lokasi : Malaysia

Lihat profil user http://tenteramalam.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  mr.f_gum on Sat Sep 20, 2008 1:53 am

sekadar surat picisan utk renungan sahaja..(jgn dibuat kontroversi yeh..ini diambil dlm internet)

Calon isteri saya, calon ibu anak-anak saya, calon menantu Ibu saya dan calon kakak buat adik-adik saya Assalamu'alaikum Wr Wb Mohon maaf kalau anda tidak berkenan. Tapi saya mohon bacalah surat ini hingga akhir. Baru kemudian silakan dibuang atau dibakar, tapi saya mohon, bacalah dulu sampai selesai. Saya, yang bernama ............ ... menginginkan anda ............ ... untuk menjadi isteri saya. Saya bukan siapa-siapa. Saya hanya manusia biasa. Buat masa ini saya mempunyai pekerjaan. Tetapi saya tidak tahu apakah kemudiannya saya akan tetap bekerja. Tapi yang pasti saya akan berusaha mendapatkan rezeki untuk mencukupi keperluan isteri dan anak-anakku kelak. Saya memang masih menyewa rumah. Dan saya tidak tahu apakah kemudiannya akan terus menyewa selamannya. Yang pasti, saya akan tetap berusaha agar isteri dan anak-anak saya tidak kepanasan dan tidak kehujanan. Saya hanyalah manusia biasa, yang punya banyak kelemahan dan beberapa kelebihan. Saya menginginkan anda untuk mendampingi saya. Untuk menutupi kelemahan saya dan mengendalikan kelebihan saya. Saya hanya manusia biasa.kr supaya membantu saya memupuk dan merawat cinta ini, agar menjadi luar biasa. Saya tidak tahu apakah kita nanti dapat bersama-sama sampai mati. Kerana saya tidak tahu suratan jodoh saya. Yang pasti saya akan berusaha sekuat tenaga menjadi suami dan ayah yang baik. Kenapa saya memilih anda? Sampai saat ini saya tidak tahu kenapa saya memilih anda. Saya sudah sholat istiqarah berkali-kali, dan saya semakin mantap memilih anda. Yang saya tahu, Saya memilih anda kerana Allah. Dan yang pasti, saya menikah untuk menyempurnakan agama saya, juga sunnah Rasulullah. Saya tidak berani menjanjikan apa-apa, saya hanya berusaha sekuat mungkin menjadi lebih baik dari sekarang ini. Saya memohon anda sholat istiqarah dulu sebelum memberi jawaban pada saya. Saya beri masa minima 1 minggu, maksima 1 bulan. Semoga Allah ridho dengan jalan yang kita tempuh ini. Amin Wassalamu'alaikum Wr Wb

P/S: sebelum anda mengambil sesuatu langkah, pastikan anda cukupkan amalan anda, lakukan perkara yg boleh meningkatkan iman anda dan Ingatlah ketentuan itu adalah qada dan qadar dariNYA.. Andalah yg mencorakkannya samada ianya baik atau pon buruk..
Kepada rakan2 pelatih sekalian belajarlah sesungguh hati dan tetapkan matlamat anda.. Insyaallah jln yg mudah akan ada utk anda..

mr.f_gum
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

chenta oh chenta

Post  pakupyg on Mon Sep 22, 2008 9:52 pm

pergh surat cinta style baru pnya..wa suspect r!!!..

pakupyg
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Cam kenal

Post  AriffPutera on Tue Sep 23, 2008 4:54 am

mr.f_gum wrote:sekadar surat picisan utk renungan sahaja..(jgn dibuat kontroversi yeh..ini diambil dlm internet)

Calon isteri saya, calon ibu anak-anak saya, calon menantu Ibu saya dan calon kakak buat adik-adik saya Assalamu'alaikum Wr Wb Mohon maaf kalau anda tidak berkenan. Tapi saya mohon bacalah surat ini hingga akhir. Baru kemudian silakan dibuang atau dibakar, tapi saya mohon, bacalah dulu sampai selesai. Saya, yang bernama ............ ... menginginkan anda ............ ... untuk menjadi isteri saya. Saya bukan siapa-siapa. Saya hanya manusia biasa. Buat masa ini saya mempunyai pekerjaan. Tetapi saya tidak tahu apakah kemudiannya saya akan tetap bekerja. Tapi yang pasti saya akan berusaha mendapatkan rezeki untuk mencukupi keperluan isteri dan anak-anakku kelak. Saya memang masih menyewa rumah. Dan saya tidak tahu apakah kemudiannya akan terus menyewa selamannya. Yang pasti, saya akan tetap berusaha agar isteri dan anak-anak saya tidak kepanasan dan tidak kehujanan. Saya hanyalah manusia biasa, yang punya banyak kelemahan dan beberapa kelebihan. Saya menginginkan anda untuk mendampingi saya. Untuk menutupi kelemahan saya dan mengendalikan kelebihan saya. Saya hanya manusia biasa.kr supaya membantu saya memupuk dan merawat cinta ini, agar menjadi luar biasa. Saya tidak tahu apakah kita nanti dapat bersama-sama sampai mati. Kerana saya tidak tahu suratan jodoh saya. Yang pasti saya akan berusaha sekuat tenaga menjadi suami dan ayah yang baik. Kenapa saya memilih anda? Sampai saat ini saya tidak tahu kenapa saya memilih anda. Saya sudah sholat istiqarah berkali-kali, dan saya semakin mantap memilih anda. Yang saya tahu, Saya memilih anda kerana Allah. Dan yang pasti, saya menikah untuk menyempurnakan agama saya, juga sunnah Rasulullah. Saya tidak berani menjanjikan apa-apa, saya hanya berusaha sekuat mungkin menjadi lebih baik dari sekarang ini. Saya memohon anda sholat istiqarah dulu sebelum memberi jawaban pada saya. Saya beri masa minima 1 minggu, maksima 1 bulan. Semoga Allah ridho dengan jalan yang kita tempuh ini. Amin Wassalamu'alaikum Wr Wb

P/S: sebelum anda mengambil sesuatu langkah, pastikan anda cukupkan amalan anda, lakukan perkara yg boleh meningkatkan iman anda dan Ingatlah ketentuan itu adalah qada dan qadar dariNYA.. Andalah yg mencorakkannya samada ianya baik atau pon buruk..
Kepada rakan2 pelatih sekalian belajarlah sesungguh hati dan tetapkan matlamat anda.. Insyaallah jln yg mudah akan ada utk anda..

Mcm kenal ayat2 neh.. Amek kat internet kn?? afro

AriffPutera

Jumlah posting : 228
Join date : 15.09.08
Age : 29
Lokasi : Malaysia

Lihat profil user http://tenteramalam.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  f_gump on Wed Sep 24, 2008 12:12 am

edit ikut acuan sendiri...

f_gump
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Owh..

Post  AriffPutera on Thu Sep 25, 2008 2:18 am

Owh.. Haha..

AriffPutera

Jumlah posting : 228
Join date : 15.09.08
Age : 29
Lokasi : Malaysia

Lihat profil user http://tenteramalam.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  socrates on Sat Sep 27, 2008 10:44 am

kubang s wrote:TUNAngape2 pun boleh jer........
tapi bertunang bukan lesen utk lebih rapat.Ingat???????????????tunang adalah luahn hati lelaki kepada perempuan atau maknanya tanda jadi la............yang penting jaga tatasusila.tapi yg penting watpe la awl2......nti cepat basi.jadi mcm sy........msj xslalu tpi dekat dimata hati.....
jagalah hati takut terjadi zina hati.....hehehehehehe
PGJ 878

AKU DAH SERIK BAB TUNANG2 NI....SBB ISU NI JE AKU KENA BANDED DGN 2 3 ORG BDK POMPUAN...HUHU...KATA AKU BUSY BODY...HOHOHO...

KUBANG SEMANG...CEPAT2 LER...KLU DA ASYEK DUK KAT MATA HATI,SELALU TERBAYANG..ZINA JUGAK...XGITU...
HEHEK...PILIHAN YANG TEPAT...!!!TAHNIAH Laughing

socrates

Jumlah posting : 285
Join date : 18.08.08
Lokasi : Anywhere but Here...

Lihat profil user http://www.ahmadmuzani.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

....

Post  forest on Thu Oct 09, 2008 6:20 am

msg xselalu tp dekat dihati.. senyum x manis tp mesra.. kenal xlama tp kekal.. emm.. kubang semang jln anda dah ader.. mudah dan anda dapat jage hati anda dan sidia.. Dlm erti kata anda dapat hati dia. Tahniah.. Moga mudah jln anda dan dia..
Klu hati tuh dah melekat dan dijaga dgn elok insyallah semuanya akan ok. Walapon msg 10x tp 1 jer balas xmestinya leh dpt hati tuh.. Hati org leh berubah.. Klu hati dah melekat walau mcmanapon rintangan tetap lekat dihati.. semoga berjaya pada org yg dpt 'menjaga hati'. Hargailah peluang yg ada dr terlepas.. ukhwah? perlu pendekatan yg lebih baik..

forest
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

...

Post  forest on Thu Oct 09, 2008 6:26 am

Hati dah lekat insyaallah sape2 kaco pon xkan tergugat.. Klu hati xlekat usaha sehabis baik pon belum tentu dapat..

forest
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  mitsui y on Thu Oct 09, 2008 7:09 pm

bagus la kalo cam tu.. x sibuk pasal orang.
orang kalo tunang senyap je,, ni dia pi bawak cerita orang..
lebih elok tunang. tandanya memang setuju dan dak bersatu hati.
yang dok berkapel taktentu pasal tu nape?
drpd keluar berdua sampai ke pulau, balik malam.
bergayut ampai melalut,
sampai tak tau aurat, walaupun just bercakap..
muslim mukmin ke?
nak bina rumah tangga muslim ke camtu?
nak cakap pasaal orang, nak sibuk pasal orang,
maruah diri sendiri jaga dulu...
betulkan sikap dari segala segi, adab dengan guru, adab sesama rakan seperjuangan, adab dalam berhubung sesama insan dan juga ambil tahu tentang ikhtilat..
semoga jadi insan mulia dan dihormati...
jgn asyik org bawa mulut pasal kita ja..

mitsui y
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  alesana on Thu Oct 09, 2008 7:42 pm

emm.. Tunang tu ertinya sudah diikat.. Klu senyap ajer x dikhabarkan nanti org xtahu.. Klu org xtahu nanti org kaco.. Mcm2 dugaan.. Klu dah khabarkan or diberitahu sekurang2nya org akan hormati kita. Ape gunanya bertunang kalau tak di diberitahu. Bertunang adalah utk mengelakkan diganggu gugat oleh org2 laen. Klu org tak tahu.. sebab tu la jadi mcm2 perkara..

alesana
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  ... on Thu Oct 09, 2008 7:49 pm

Kenapa sesetengah pelatih perempuan x mengkhabarkan pertunangan mereka?? Mungkin utk menjaga air muka,saham atau reputasi mereka. Tetapi fikirlah dlm sudut yg positif.. Tujuan diumumkan status anda adalah utk kebaikan anda sendiri. Supaya org akan lebih menghormati anda dan menunjukkan sikap jujur anda.. Selain mengelakkan perkara2 yg tidak diingini. Buat aper yeh sembunyikan perkara yg baik ini.. fikir2kanlah..

...
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  socrates on Thu Oct 09, 2008 7:52 pm

mitsui y wrote:bagus la kalo cam tu.. x sibuk pasal orang.
orang kalo tunang senyap je,, ni dia pi bawak cerita orang..
lebih elok tunang. tandanya memang setuju dan dak bersatu hati.
yang dok berkapel taktentu pasal tu nape?
drpd keluar berdua sampai ke pulau, balik malam.
bergayut ampai melalut,
sampai tak tau aurat, walaupun just bercakap..
muslim mukmin ke?
nak bina rumah tangga muslim ke camtu?
nak cakap pasaal orang, nak sibuk pasal orang,
maruah diri sendiri jaga dulu...
betulkan sikap dari segala segi, adab dengan guru, adab sesama rakan seperjuangan, adab dalam berhubung sesama insan dan juga ambil tahu tentang ikhtilat..
semoga jadi insan mulia dan dihormati...
jgn asyik org bawa mulut pasal kita ja..


HAHAHA...NO KOMEN ON THIS...
PERSONAL ATTACK...!!
DON'T BE 'METHAMORPHOSYS'...

socrates

Jumlah posting : 285
Join date : 18.08.08
Lokasi : Anywhere but Here...

Lihat profil user http://www.ahmadmuzani.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

biarlah..

Post  apin on Thu Oct 09, 2008 7:57 pm

bg aku.. itu hak mereka same ade nak btau ke x pertunangan diorg..

xkan depa nak btau kat seme org.. nti org kate menunjuk pulak..

mmg lumrah manusia.. kalo org wat sesuatu, ade je yg xkena

"teringat kisah keldai, tuan keldai dan anak nye.."

apin
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  ipin on Thu Oct 09, 2008 8:33 pm

Tidak perlu diberitahu secara umum.. cukuplah kpd org2 tertentu yg kebanyakannya menjadi 'disturbed'2 yg xdijangka.. Mau elokkan??.. jujur biar bertempat dan kena gayanya. Agar org leh hormat pada kita.. allahwaqlam..

ipin
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

sabaq2

Post  Toshi X on Fri Oct 10, 2008 12:05 am

Mitsui y ada xpuas hati apa2 ka? Awatnya ckp cam personal aja?? Awat ada mitsui kena ganggu gugat ka? Bih baik mitsui y terus terang ja dgn sapa2 yg mitsui xpueh ati. Nih dlm bln syawal,bulan utk kemaafan baek mitsui berbaik2 dan bagi kata putuih kalu dah x pueh ati.. Baru la idup mau ceria. Uih! nada tuh cam belagak ja.. Setiap org ada ego.. Tapi masing2 kena pandai kawai dia punya ego masing2. Manala kita leh halang org nk ckp apa2. Just leh tegoq ja, tu pon biaq elok.

Toshi X
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

sabaq2

Post  mitsui y on Fri Oct 10, 2008 3:00 am

bukan belagak..
tapi kecewa dengan sikap sesetengah orang yang suka sgt sibuk pasal orang len..

mitsui y
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

em..

Post  auji on Fri Oct 10, 2008 3:10 am

entah la..
macam2 isu timbul..
bagiku, bertunang berkahwin hak masing2>
apa yang penting, pemilihan jodoh tu biar sekufu,ikut syariat ISLAM yang BETUL.
ikut apa yang digariskan.. beragama,berharta, cantik, keturunan baik.
pilihlah yang 'saliim' dalam beragama nescaya antum semua beruntung dan bahagia..
insyaAllah.. Amin.

auji
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  Sponsored content Today at 5:37 pm


Sponsored content


Kembali Ke Atas Go down

Halaman 6 dari 10 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Kembali Ke Atas


 
Permissions in this forum:
Anda tidak dapat menjawab topik