budaya bercouple di maktab

Halaman 3 dari 10 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Go down

huh pa da

Post  bebudak on Sat Sep 06, 2008 9:59 am

topik ni bukan jaga ken orang pada asalnya lifehurt
tapi mempersoalkan satu kemuskilan boleh ke kapel2 ni...
ek eleh hakhakhakhak

bebudak
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

topic ni dah lame

Post  bs on Mon Sep 08, 2008 1:48 pm

dah lame topic ni......banyak olang bercouple skrg ni...budak BA yang selalu p surau siap letak kertas di setiap penjuru pun couple..siap berdua-duaan lagi...nak kata kat org lain dia same sahaje....

ni lah kot didikan ustaz2....huhuhu

mengajar anak ketam berjalan dia berjalan pun tak betul!!!!!!!

bs
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  mr gto on Mon Sep 08, 2008 6:18 pm

jgn dok kata lagu tuh.. bkn semua org lagu tuh.. Memang la ada tapi tak rhamai buat camtu..
AMARAN! tolong jgn dok kata ustaz2 yg ajaq benda tuh!! benda2 nih semua atas hati masing2.. Tak dak kena mengena dengan sapa2 yg ajaq.. Apa2 pon jgn lah anda bersangka buruk dan bersengketa sesama pelatih guru. Tak baek.. Sama2 biar faham tujuan dan matlamat masing2.. Sapa yg nk couple pandai2 la jaga diri noo.. Jgn dok tuding jari kat sapa2.. Jagalah ukhuwah sesama kita..

mr gto
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  kool on Tue Sep 09, 2008 11:23 pm

kalau dh nama budak-budak ba mmg bawah ustaz2..kalau deorang salah mmg silap deorang laa..tapi yg aku x puas hati ustaz2 bz body cari salah org lain...salah anak murid2 sendiri bukannye nampak...kalau org lain nak je cari sampai ke bilik asrama...ni pasal surau aku sgt2 x setuju...sebenaqnya aku rasa yg gi surau tu byk jemaah budak ba ja...bukan jemaah maktab..nak ikutkan jemaah yg pi mengkuang tu lg rasanya byk lagi...and various class semua ada...baru rasa jemaah IPTB...lecturer pun lagi ramai yg gi masjid luar...rasa lagi meriah...tapi kat maktab ni surau mcm nk tunjuk kuasa nk control student...come on laa kita negara demokrasi...soalan aku kepada ydp kita yg giat perli org tu..nape ko ingat ko bagus sangat ke..sebab ko laa antara sebab nape aku makin rase nak menjauh dari surau....org tak gi surau bulan puasa abes ko kecoh...macam laa kami tak nampak surau tu ko lepas ja kat junior2 ko suruh ko wat semua..yang ko dengan geng ko solat kat luar..ko ni patut belajar adab hormat orang..islam ajar ajak ke jalan kebaikan..bukan cari salah orang...kalau orang tanya kenapa aku x suke gi surau...ini jawapan aku..

satu surau iptb panas..aku solat pun tak tenang...
kedua surau iptb ni nak buat macam surau sekolah agama jaa...
kenape aku x gi terawih kat surau maktab...lambat..aku byk keje aku nak settle..
kalau soal len aku leh terima...tapi bila soal ibadat pun seolah-olah nak dipaksa...aku nak wat ibadat pun jadi x minat...

no offence...

kool
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  mr gto on Wed Sep 10, 2008 12:33 am

lari topic dah la kool.. nanti2 pi send kat forum laen noo..

mr gto
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

4 EN 41M4N

Post  AREKU on Sat Sep 13, 2008 10:26 pm

ASSALAMUALAIKUM.........
WEH 41M4N...
KO TU BLK P BKK AL-QURAN
BC BLK MCM MNA CITA NABI YUSOF NGAN ZULAIKHA TUH!
P QATAM BIAR ABEH...
BC NGAN TAFSIR SKALI
BAJET DR LUV ARR???
BLA MSA DPT PHD?? Suspect

AREKU
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  T-Max on Sat Sep 13, 2008 10:43 pm

AREKU wrote:ASSALAMUALAIKUM.........
WEH 41M4N...
KO TU BLK P BKK AL-QURAN
BC BLK MCM MNA CITA NABI YUSOF NGAN ZULAIKHA TUH!
P QATAM BIAR ABEH...
BC NGAN TAFSIR SKALI
BAJET DR LUV ARR???
BLA MSA DPT PHD?? Suspect

haha..bila masa aku bajet dr luv...hg yg bajet aku..
ok continue lagi...

untuk areku yg cdgkan...

aku pun letak laa tafsir dia kat sini...nanti hg hurai k...aku x dak ilmu mcm ang..

Kisah Cinta Yusuf Dan Zulaikha
Walau bukan kitab yang secara khusus berbicara tentang cinta bukan berarti Al qur`an tidak membahas tentang cinta. Bahkan Al quran dengan ketinggian bahasa dan keluasan maknanya membahas persoalan satu ini dengan begitu luasnya. Diantaranya menyebutkan tentang karakter-karakter hamba yang patut dicintai sampai balasan bagi mereka yang sanggup mencintai dengan sepenuh hati. Selain itu Al qur`an juga menyuguhkan sebuah kisah cinta unik antara Yusuf seorang utusan Allah dan Zulaikha seorang istri raja Mesir yang begitu mempesona.
Dalam surat Yusuf, diceritakan bagaimana kisah perjalanan hidup dan cinta Yusuf. Seorang nabi tampan, lelananging Jagad Ndonyo, sama seperti Arjuna yang menjadi lelananging jagad pewayangan. Tetapi tentu saja antara Yusuf dengan Arjuna terdapat banyak perbedaan, hanya persamaannya sama-sama mampu memikat dan disukai banyak wanita.
Di mulai dari kecil Yusuf bermimpi tentang hal aneh, kemudian dibuang ke dasar sumur akibat kedengkian saudara-saudaranya, ditemu musafir dan dijual dengan harga murah, menjadi anak angkat Al aziz seorang raja mesir, kemudian disukai Zulaikha yang notabene istri Al aziz, kemudian dipenjara karena ingin menjauhi kemaksiatan, hingga ia menjadi pejabat tinggi kerajaan mesir dan kembali berkumpul dengan orang tua serta saudara-saudarnya..
Kisahnya dimulai dari suatu ketika Yusuf berkata kepada ayahnya (nabi Ya`kub),”Wahai ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang , matahari, dan bulan, kulihat semuanya sujud kepadaku.”
Kemudian ayahnya berkata,”Hai anakku janganlah kamu menceritakan mimpimu kepada saudara-saudaramu, maka mereka membuat makar (untuk membinasakan)mu, Sesungguhnya syaitan adalah musuh yang nyata bagi manusia.”
Dari percakapan singkat di atas kita temukan adanya kecintaan yang lebih dari ayahnya ketimbang kepada anak-anaknya yang lain. Mengapa demikian, mengapa Yusuf menjadi anak yang paling disayangi, apa yang melatar belakanginya? Kiranya akhlak Yusuf yang menjadikannya disayangi. Dari sini kita dapat mengatakan bahwa manusia pada dasarnya hanya mencintai hal-hal yang baik dan dapat memberikan kebaikan dan kebahagiaan. . Dengan kata lain cinta tumbuh dan berawal dari kepercayaan bahwa obyek yang dicintai memiliki kebaikan dan mampu memberikan kebahagiaan. Sebaliknya bila obyeknya tidak memiliki kebaikan bahkan selalu memberikan kejahatan, maka naluri manusia tidak akan mencintai dan mengagungkannya. Di tempat lain, Al qur`an menyatakan bahwa manusia mempunyai kecenderungan mencintai anak-anaknya, ini berarti cinta keluarga merupakan sebuah bentuk cinta yang sangat ditekankan akan tetapi jangan sampai melenakan.
Karena merasa dianaktirikan, dengan penuh rasa iri dan dengki saudara-saudara yusuf lainnya (kecuali Bunyamin) berembug hendak mencelakakan Yusuf. Salah satu saudaranya berkata,”Bunuhlah Yusuf atau buanglah dia ke suatu daerah (yang tak dikenal) supaya perhatian ayahmu tertumpah kepadamu saja, dan sesudah itu hendaklah kamu menjadi orang-orang yang baik.”
Seorang yang lain berkata,”Janganlah kamu bunuh Yusuf, tetapi masukkanlah dia ke dasar sumur supaya dia dipungut oleh beberapa orang musafir, jika kamu hendak berbuat.”
Kisah seterusnya membicarakan kecemburuan dan kedengkian saudara-saudara Yusuf disebabkan ayah mereka lebih menyayangi Yusuf dan saudaranya Bunyamin. Berawal dari kecemburuan itu, mereka berupaya membuat makar kepada Yusuf. Dari sini timbul pertanyaan, lalu apakah dalam hati saudara-saudaranya sudah tidak ada lagi perasaan cinta kepada Yusuf? Sebetulnya masih ada perasaan cinta mereka kepada Yusuf, hal ini terlihat jelas ketika mereka hendak berbuat makar, mereka enggan membunuh Yusuf melainkan hanya menginginkannya dimasukkan ke dalam sumur agar diambil musafir yang lewat. Memang dapat dipahami akan kecemburuan mereka, akan tetapi hati kecil mereka, naluri manusia mereka mengatakan bahwa ia (Yusuf) juga seorang manusia, saudar mereka yang berhak mendapatkan perlindungan, kasih sayang, dan keselamatan.
Hati kecil mereka juga menuntut kearifan dan kebijaksanaan. Ini sesuai dengan kata cinta (hubb:bahasa arab) yang juga memiliki makna anting-anting (qurtun). Sifat anting-anting seperti yang kita ketahui merupakan barang yang berharga yang dijadikan hiasan telinga dan senatiasa bergoyang ketika dipakai. Ini menandakan merupakan refleksi dari kenyataan cinta, yaitu bahwa cinta juga merupakan barang berharga dan diagungkan. Bila orang telah dihinggapi cinta maka hatinya akan cenderung selalu goncang, tidak tenang, dan khawatir terhadap yang dicintai. Begitu pula saudara-saudara Yusuf merasa tidak tenang bila ia (Yusuf) celaka sehingga mereka hanya memasukkannya ke dalam sumur.
Setelah mereka berembug segera mereka meminta izin kepada Ya`kub untuk membawa Yusuf pergi dengan alasan mengajaknya bermain. Dengan berat hati Ya`kub meluluskan permintaan mereka. Ya`kub berkata,”Sesungguhnya kepergian kamu bersama Yusuf amat menyedihkanku dan aku khawatir kalau-kalau dia dimakan serigala, sedang kamu lengah daripadanya.”
Dari sini dapat kita ketahui cinta mendorong seseorang untuk berusaha selalu dekat dengan orang yang dicintai. Dan tidak rela bila orang yang dicintai pergi bersama orang yang jelas-jelas hendak berbuat jahat. Walau pada akhirnya Ya`kub mengizinkan tetapi dengan pangkat kenabiannya dan izin Tuhannya ia sebenarnya mengetahui apa yang hendak diperbuat anak-anaknya terhadap Yusuf.
Singkat cerita, setelah mendapat izin dari ayahnya, saudara-saudara Yusuf mengajak Yusuf pergi ke suatu tempat dan memasukkannya ke dalam sumur. Kemudian mereka kembali ke rumah dan berdusta kepada Ya`kub bahwa Yusuf dimakan serigala sambil memperlihatkan baju Yusuf kepada Ya`kub yang sebelumnya telah mereka lumuri dengan darah palsu.
Yusuf sendiri kemudian diambil oleh musafir yang kebetulan lewat dan menjual Yusuf kepada keluarga Zulaikha dengan harga murah. Sebab mereka takut bila keluarga Yusuf menemukannya.
Di sinilah kisah cinta antara Yusuf dan Zulaikha dimulai. Dengan penuh kasih sayang Zulaikha dan keluarganya merawat dan membesarkannya bahkan mengangkatnya menjadi anak angkat. Setelah cukup dewasa Yusuf menjadi pemuda yang sangat tampan dan menjadi lelanangin jagad. Akhirnya Zulaikha sendiripun tidak mampu menyembunyikan perasaan cintanya dan dengan penuh hawa nafsu ia mengajak Yusuf untuk berbuat zina.
“Dan wanita (Zulaikha) yang Yusuf tinggal di rumahnya menggoda Yusuf untuk menundukkan dirinya (kepadanya) dan dia menutup pintu-pintu, seraya berkata: “Marilah ke sini.” Yusuf berkata:”Aku berlindung kepada Allah, sungguh tuanku telah memperlakukan aku dengan baik.”Sesungguhnya orang-orang yang zalim tiada akan beruntung.”(Q.S.Yusuf:23).
Sebenarnya dalam hatinya, Yusuf juga berhasrat kepada Zulaikha. Ini disebabkan karena ia melihat kecantikan dan kemolekan tubuh Zulaikha yang begitu memikat saat merebahkan tubuhnya di atas kasur.
“Sesungguhnya wanita itu telah bermaksud (melakukan perbuatan itu) dengan Yusuf, dan Yusuf pun bermaksud (melakukan pula) dengan wanita itu andaikata dia tiada melihat tanda (dari) Tuhannya. Demikianlah, agar Kami memalingkan daripadanya kemungkaran dan kekejian. Sesungguhnya Yusuf itu termasuk hamba-hamba Kami yang terpilih.”(Q.S.Yusuf.24).
Tetapi dengan kekuasaanNya, Allah segera memberikan peringatan dan menguatkan keimanan Yusuf. Di sini terdapat kecintaan Allah kepada Yusuf yang begitu jelas. Lalu pertanyaannya mengapa Yusuf dicintai Allah? Apakah karena hanya ia seorang nabi apakah karakter-karakter hamba yang dicintai Allah sebatas karena setatus kenabian?
Bila kita tengok Al qur`an secara teliti akan kita temukan karakter-karakter hamba yang dicintai Allah. Di antaranya adalah berbuat baik, bertaqwa, adil, suka bertaubat, berusaha mensucikan diri sendiri, tawakkal, sabar, atau dengan kata lain selalu berakhlakul karimah. Dari sini mari kita lihat apakah dalam diri Yusuf terdapat karakter-karakter tersebut.
Dalam kehidupannya Yusuf selalu berusaha berbuat baik kepada ayah dan saudara-saudaranya. Ini terlihat dalam ayat berikut.
“Dia (Yusuf) berkata: “Pada hari ini tak ada cercaan terhadap kamu, mudah-mudahan Allah mengampuni (kamu), dan Dia adalah Maha Penyayang di antara para penyayang.”(Q.S.Yusuf:93).
“Maka tatkala mereka masuk ke (tempat) Yusuf: Yusuf merangkul ibu bapaknya dan dia berkata: “Masuklah kamu ke negeri Mesir, insya Allah dalam keadaan aman.” (Q.S.Yusuf:99).
Dengan penuh kasih sayang Yusuf mengampuni kesalahan yang telah diperbuat saudara-saudaranya kepada dirinya. Begitu pula dengan penuh kasih sayang Yusuf merangkul dan mencium orang tuanya dan memuliakan mereka berdua dengan menaikkannya ke atas singgasana.
Allah juga memuji Yusuf karena kebaikannya sehingga allah memberinya hikmah dan ilmu kepadanya.
“Dan tatkala dia cukup dewasa, Kami berikan kepadanya hikmah dan ilmu. Demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik.”(Q.S.Yusuf:22)
Yusuf juga sosok pemuda yang selalu berusaha mensucikan dirinya, menjaga kehormatan diri sehingga penjara lebih ia sukai daripada harus hidup bebas di bawah tekanan Zulaikha dan gosip-gosip yang terus menyebar.
“Yusuf berkata: “Wahai Tuhanku, penjara lebih aku sukai daripada memenuhi ajakan mereka kepadaku. Dan jika tidak Engkau hindarkan dari padaku tipu daya mereka, tentu aku akan cenderung untuk (memenuhi keinginan mereka) dan tentulah aku termasuk orang-orang yang bodoh.”(Q.S.Yusuf:33).
Keadilan Yusuf terlihat ketika saudara-saudara Yusuf hendak membeli makanan kepadanya, sedang mereka sendiri telah lupa akan wajah Yusuf. Walau Yusuf masih mengenali mereka tetapi ia berusaha untuk adil dalam menyempurnakan timbangan.
“Dan tatkala Yusuf menyiapkan untuk mereka bahan makanannya, ia berkata: Bawalah kepadaku saudaramu yang se ayah dengan kamu (Bunyamin), tidakkah kamu melihat bahwa aku menyempurnakan sukatan dan aku adalah sebaik-baik penerima tamu?”(Q.S.Yusuf:59).
Karena itu sangatlah jelas mengapa Allah begitu mencintai Yusuf. Sebab dirinya dipenuhi karakter-karakter hamba yang pantas dicintai Allah. Dan bukan hanya nabi saja yang sanggup memiliki karakter-karakter seperti itu, kita sebagai manusia biasa juga pasti sanggup hanya bagaimana usaha kita untuk menggapainya. Selain itu ada baiknya pula bila kita meniru Allah dalam memilih sosok manusia yang layak dicintai dengan sepenuh cinta.Yaitu sosok manusia yang selalu berbuat baik, adil, selalu mensucikandiri, tawakal, jujur, mampu mencintai dengan sepenuh hati, dan sebagainya.
Selanjutnya, setelah diperingatkan oleh Allah, Yusuf segera sadar dan bergegas lari menuju pintu. Di belakangnya Zulaikha terus berusaha mengejar Yusuf dengan penuh nafsu. Sesampainya Yusuf di muka pintu ia segera membukanya, tetapi malang, di balik pintu, Al aziz suami Zulaikha telah berdiri dengan penuh murka. Melihat kehadiran suaminya yang tiba-tiba, spontan Zulaikha kaget dan iapun segera berdalih. Katanya:
“.....Apakah pembalasan terhadap orang yang bermaksud berbuat serong dengan istrimu, selain dipenjarakan atau (dihukum) dengan adzab yang pedih?”(Q.S.Yusuf:25).
Begitu pula dengan Yusuf, ia segera membela dirinya.
“Yusuf berkata:“Dia menggodaku untuk menundukkan diriku (kepadanya)”...(Q.S.Yusuf:26).
Melihat kejadian seperti ini seorang saksi dari keluarga Zulaikha segera memberikan masukan:
“...Dan seorang saksi dari keluarga wanita itu memberikan kesaksiannya: "Jika baju gamisnya koyak di muka, maka wanita itu benar dan Yusuf termasuk orang-orang yang dusta. Dan jika baju gamisnya koyak di belakang, maka wanita itulah yang dusta, dan Yusuf termasuk orang-orang yang benar." (Q.S.Yusuf:26-27).
Dari sini timbul pertanyaan, apa yang menyebabkan Zulaikah bernafsu kepada Yusuf? Apakah hanya karena ketampanannya atau ada motif lain yang lebih kuat? Untuk menjawabnya mari kita lihat apa yang dikatakan para wanita-wanita yaitu tetangga Zulaikha ketika mengetahui bahwa Zulaikha hendak “berbuat” kepada Yusuf..
“Dan wanita-wanita di kota berkata: "Istri Al Aziz menggoda bujangnya untuk menundukkan dirinya (kepadanya), sesungguhnya cintanya kepada bujangnya itu adalah sangat mendalam. Sesungguhnya kami memandangnya dalam kesesatan yang nyata.”
Wanita-wanita tetangga Zulaikha memakai kata syagafahaa hubba untuk mengatakan kecintaan Zulaikha kepada Yusuf. Sedangkan kata tersebut berarti cinta Zulaikha telah membakar jantung hatinya dan bersemayam di dalam lubuk hatinya sehingga ia tidak memperdulikan apapun. Sehingga dapat dipastikan bahwa Zulaikha pada dasarnya hanya berhasrat kepada ketampanan Yusuf dan tidak lebih. Dalam bahasa arab hubb juga seakar dengan hubbab yang memiliki arti ular. Sifat ular yaitu mencelakakan dan dapat dipahami pula sebagai suatu hal yang hanya bersifat nafsu dan hasrat semata.
Tidak berbeda dengan Zulaikha, wanita-wanita mesir lainnya juga ikut terlena dan memuji ketampanannya setelah melihatnya. Keadaan ini berlangsung ketika Zulaikha menjamu wanita-wanita mesir di rumahnya.
“Maka tatkala wanita itu (Zulaikha) mendengar cercaan mereka, diundangnyalah wanita-wanita itu dan disediakannya bagi mereka tempat duduk, dan diberikannya kepada masing-masing mereka sebuah pisau (untuk memotong jamuan), kemudian dia berkata (kepada Yusuf): “Keluarlah (nampakkanlah dirimu) kepada mereka.” Maka tatkala wanita-wanita itu melihatnya, mereka kagum kepada (keelokan rupa) nya dan mereka melukai (jari) tangannya dan berkata: “Maha sempurna Allah, ini bukanlah manusia. Sesungguhnya ini tidak lain hanyalah malaikat yang mulia.”(Q.S.Yusuf:31).
Inilah sebagian kisah Yusuf yang tercantum dalam Al qur`an. Dari sini mungkin kita sedikit banyak dapat mengambil pelajaran tentang bagaimana ganasnya hawa nafsu ketika telah menguasai jiwa seseorang. Ia dapat membutakan pikiran manusia, dan menjerumuskannya ke dalam lembah kegelapan dan dosa. Karena itu benarlah sabda Rasulullah SAW yang mengingatkan kepada kita bahwa musuh manusia yang paling berat adalah hawa nafsu dalam dirinya

T-Max

Jumlah posting : 455
Join date : 17.02.08
Age : 59
Lokasi : In front my screen

Lihat profil user http://forum.eleganeers.net/index.php

Kembali Ke Atas Go down

apo kono ni???

Post  rain on Sat Sep 13, 2008 11:17 pm

hahahahah...
korang kes cinta pon nk wat forum...
tapi ptut pon...
wawawawa...

korang dok bercinta ni leh tahan ke sampai abis belaja n posting???
yang ade xdinafikan..
tp yang bru nak start ni...
bru masok dah gatal...
sabo la ye...
xkemane jodoh ni...

kpda dak2 PA...
plz jgn nak cari salah orang...
aku xmara korang nak mara orang kapel...
tp mcm mane korang plak???
korang xkapel???
dah 2 bergayut,msg 2 x kapel ke???
xde nafsu???
ape ni weh...
aku nyampah ade sorang dak PA ni...
sound2 orang kapel last skali time die ngn pmpn bkan main lg...
ana lah...
anti la...
ape2 jela...
cakap xserupa bikin...

bkan semua dak PA mcm ni ye...
sesetengah je..
jgn salah pikir...

rain
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  T-Max on Sat Sep 13, 2008 11:21 pm

rain wrote:hahahahah...
korang kes cinta pon nk wat forum...
tapi ptut pon...
wawawawa...

korang dok bercinta ni leh tahan ke sampai abis belaja n posting???
yang ade xdinafikan..
tp yang bru nak start ni...
bru masok dah gatal...
sabo la ye...
xkemane jodoh ni...

kpda dak2 PA...
plz jgn nak cari salah orang...
aku xmara korang nak mara orang kapel...
tp mcm mane korang plak???
korang xkapel???
dah 2 bergayut,msg 2 x kapel ke???
xde nafsu???
ape ni weh...
aku nyampah ade sorang dak PA ni...
sound2 orang kapel last skali time die ngn pmpn bkan main lg...
ana lah...
anti la...
ape2 jela...
cakap xserupa bikin...

bkan semua dak PA mcm ni ye...
sesetengah je..
jgn salah pikir...

hmm...kdg2 bila melibatkan budak PA aku terkesima gak...
bukan semua ya...
sbbnya dalam dok kata haraml ada lak halalnya..
dalam kata halal ada haramnya..
semua x kena..

pikir2kan..

T-Max

Jumlah posting : 455
Join date : 17.02.08
Age : 59
Lokasi : In front my screen

Lihat profil user http://forum.eleganeers.net/index.php

Kembali Ke Atas Go down

bukan semua

Post  rain on Sat Sep 13, 2008 11:25 pm

aiman...
aku dah ckap kan td...
bkan semua....

pkirla ye bdak PA yang bce..

rain
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  T-Max on Sat Sep 13, 2008 11:28 pm

aku bile dgr pasal poster tu meradang gak aku...
aku nk tau siapa yg bertanggungjawab...
x patut tul...nape dlm byk2 kenderaan van jugak pilihannya...

wahai budak2 PA...ada penjelasan tak?
taktau nk kata batch mana yg pasti bukan batch zarep aaa..

T-Max

Jumlah posting : 455
Join date : 17.02.08
Age : 59
Lokasi : In front my screen

Lihat profil user http://forum.eleganeers.net/index.php

Kembali Ke Atas Go down

kepada yang bermasalah

Post  rain on Sat Sep 13, 2008 11:38 pm

salam..
kepada yang wat poster 2,minta la maaf b4 benda ni jd besar...
my advice...
jgn menganiayai orang yang xbersalah.

rain
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  T-Max on Sat Sep 13, 2008 11:49 pm

rain wrote:salam..
kepada yang wat poster 2,minta la maaf b4 benda ni jd besar...
my advice...
jgn menganiayai orang yang xbersalah.

tu laa..x dak salahnya kalau mintak maap...

T-Max

Jumlah posting : 455
Join date : 17.02.08
Age : 59
Lokasi : In front my screen

Lihat profil user http://forum.eleganeers.net/index.php

Kembali Ke Atas Go down

Ihktiar lain

Post  AriffPutera on Mon Sep 15, 2008 4:09 am

Salam ukhwah.
Tertarik dgn topik ni. Sbnrnya, ada bnyk lagi ihktiar dan cara untuk menegur org yg melakukan budaya couple2lan, dating2an di kampus ni. Nsht aku, gnekanlah cara yang lbh brhikmah. Setiap permasalahan ada penyelesaian, stiap penyakit ada ubatnya. Ikut hati, mati. Ikut rasa, binasa. Fikir2kanlh, renung2kanlah. Dalam konteks ni, kte kene lihat semula konteks dakwah dalam sesebuah masyarakat. Kita sama2 belajar.

"Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan;
Saya budak baru belajar,
Jika salah tolong tunjukkan"

P/S- Tringat crite sahabat nabi berdakwah untuk menyebarkan agama Islam di negeri china suatu masa dlu.

AriffPutera

Jumlah posting : 228
Join date : 15.09.08
Age : 29
Lokasi : Malaysia

Lihat profil user http://tenteramalam.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

cinta sms

Post  mr gto on Mon Sep 15, 2008 8:20 am

Sms byk digunakan oleh pelatih2 utk berhubung sesama sendiri.. Tetapi sms gak leh menjadi satu tabiat yg x elok.. Ini dapat dilihat bila terdapat pelatih2 yg secara kebetulan @ dirancang tidak diduga diganggu dgn sms yg xdikenali.. Selalunya yg hantar nih dia ni secret admire. Golongan secret admire nih maybe mempunyai life yg xberapa menonjol,kesepian,xdikenali dan mau mengisi masa lapang. tetapi yg susahnya si penerima sms ler.. Hari2 atau tiap detik selalu jer terima sms, tanya itu, tanya ini.. then bila nak ajak jumpa cam xnak jumpa lak.. Pelik! tapi Itulah realitinya.. Kepada pelatih2 sekalian diharap anda tidak terjebak dgn gejala cinta sms @ boleh dikategorikan sebagai bermain2 perasaan @ perasan ler. Kesian empunya tuan yg jd secret admire tuh, hari2 terima sms then tanya yg bukan2.. Bila xbalas mulalah admire tuh nak sangka yg pelik2.. Mulalah nak ganggu gugat cara laen.. Mula2 hantar sms nyer xlayan, merebak ker site email, blog2 dan site cam myspace dan friendster.. Sampai satu keadaan, si admire leh kutuk2 lak.. kan x elok camtu.. Kepada penerima sms @ org yg diminati tuh nasihat saya, kalau anda rasa xselesa atau terganggu gugat better awal2 anda berterus terang secara peribadi gan dia. Cakap sebab musabab anda dan minta penjelasan admire tuh kenapa suka sgt tanya bukan2 kat dia.. Satu lagi langkah anda tukar jeh no hp anda.. Tapi yg susahnya bila kita tukar no hp kita 4-5kalii susah lak memba2 lama nk contact.. Yg ada site tuh cuba buat private or kurang aktifkan site anda.. Bersikaplah low profile tanpa perlu menonjol2 lagi.. Atau anda leh buat diamkan diri jeh.. biar lama2 empunya diri admire akan boring then cari org lain..Susah2 sangat anda cari peluang semuka dgn dia. Then bgtau secara jujur anda xsuka diperlakukan sedemikian. Bagi saya cara yg lebih elok adalah pada awl2 anda jgn layan or berterus terang kpd admire tuh bahawa anda xsuka berhubung secara nih. Cuba bagi reason yg bernas dan boleh diterima oleh admire tuh.

P/s: kalau anda pernah terjebak dgn gejala nih nasihatlah admiire agar boleh berubah dan kpd rakan2 anda yg lain jgnlah anda terjebak dgn cinta sms..Kalau nk kenal pon biarlah dah pernah berjumpa dan tahu hati budi org tuh..(ini pengalamn saya ler pernah jadi admire dan pernah jadi org yg di admire)

salam ukhwah..

mr gto
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

hai

Post  bebudak on Mon Sep 15, 2008 8:23 am

menurut fadilah khamsa,
apa yg berlaku haru ni adalah diminda anda sendiri sama ada ianya negatif ataupun tidak terpulang kepada anda...

sebagai contoh:

ada seorang org tua yg memberi senyum kepada seorang gadis muda.
seandainya gadis muda itu mentafsir senyuman itu sebagai sedekah maka positif la tetapi sekiranya gadis muda itu mentafsir yg org tua itu gatal maka situasi pun jadi negatif la...

renung2kan la....

bebudak
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  bdk tua on Mon Sep 15, 2008 8:34 am

Naak couple sgt time raya nanti pg ler raya rumah couple masing2 jumpa mak bapak.. Kenal2 baru ok, toksah nak uat kat maktab jer.. bARU OK...

bdk tua
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

syaitan or nafsu??

Post  rain on Mon Sep 15, 2008 1:01 pm

salam...
kalo bulan pose pon nak dating nampak sgt diri dikuasai nafsu...
pkir2kan lah korang ditahap yang mane...
aku pon xbaik,tp skurang2nye aku cube...
wanita hiasan dunia...
pikir2kan lah...
pentingkan ape yang terpenting...

rain
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Nikah je, senang.

Post  AriffPutera on Mon Sep 15, 2008 2:36 pm

Aku ni pun, xla baik sgt. Aku nasihatkan, kalau da xleh tahan sangat, suh dak laki tuh masuk meminang. Akad nikah terus. Klau xmampu, nkh gantung lu. Aku rase cara ni lbh bgus drpd korg wat xtentu hala, mengundang fitnah di kalangan masyarakat. Maafkan aku kalau tersalah kata. Wallahualam.

Salam ukhwah

AriffPutera

Jumlah posting : 228
Join date : 15.09.08
Age : 29
Lokasi : Malaysia

Lihat profil user http://tenteramalam.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

ermmm..

Post  rain on Mon Sep 15, 2008 2:48 pm

btoi kata ang...
tapi depa xmampu lg...
nak kawin pon ade sbb...
so better mencegah lg bgus dri mngubati...
aku xsetuju la kapel2 ni...
kalo dalam mktab la...
sakit mata org yang memandang...
luar lain la....
bg yang leh jaga adab,ok la...
bg uang xleh??
bulan2 pose pon nk pgang tangan ke???
ish menyampah aku...

rain
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  T-Max on Mon Sep 15, 2008 3:03 pm

aku x paham kenapa org x suka melihat benda postif pada kapel tu??
mcm aku pun kapel gak..
asgmnet aku kdg2 gf aku tolong..
kdg2 kalau moody dia laa tmpt aku sharing..
kalau x de duit kdg2 dia pinjam aku..kdg2 aku tolong dia balik...
wpun dia jauh di sana..
tapi hati aku rasa dekat dengan dia...
nk kata selalu main sms dak jugak..
nk sms pun bila ada bnda jaa..
aku pun makin bz skrg...
nk jumpa dia pun just kt ym or fs..

kenapa melihat kapel tu dengan pegang2 tangan..
kluar berdua...
bnda2 x senonoh...

dulu aku pun anti kapel..
tp lame2 rase hipokrit lak..
semua manusia tuhan dh anugerahkan rasa cinta..
nape kita nk halang..
yg pntg mcm mana kita nk handle perasaan tu..

T-Max

Jumlah posting : 455
Join date : 17.02.08
Age : 59
Lokasi : In front my screen

Lihat profil user http://forum.eleganeers.net/index.php

Kembali Ke Atas Go down

aku xbermaksud mcm 2..

Post  rain on Mon Sep 15, 2008 3:14 pm

aiman...
gf 2 kdng2 agen sbgai kita berubah...
mcm ko ckap...
tp aiman bg yang membutakan cinta ni bahaya aiman..
orng tgk ang pon dah tau mcm mana...
tp bg yang xreti nak buka mata cinta 2...
susah owww...
berpada2 la...
aku xhalang,tp bg yang aku xsuke tgk..
asalkan sopan dah la depan org semua...
susah ke???
dah kawin nant,pandai2 la...
mmg ade baik n buruk...

rain
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  T-Max on Mon Sep 15, 2008 3:20 pm

tapi x sewajarnya nk salahkan semua org yg kapel..
sampai nk buat2 poster...hina sgt ke kapel tu??

kalau nk jadi maksiat bukan tunggu kapel...
yg dok angkut nek duduk belakang pun leh kata maksiat wpun bukan couple..
kalau yg couple pun lagi laa kan....

yg jd salah perbuatan depa..
bukannya hubungan yg terjalin tu...
cinta tu suci...tp manusia yg kotorkan dengan nafsu..

T-Max

Jumlah posting : 455
Join date : 17.02.08
Age : 59
Lokasi : In front my screen

Lihat profil user http://forum.eleganeers.net/index.php

Kembali Ke Atas Go down

Kapel

Post  AriffPutera on Mon Sep 15, 2008 5:16 pm

Ble nk dfkr2kn, stiap perkara ader pro and contra. Pa da pendapat aku, xsalah nk kapel aslkan taw jge adab dan tatasusila. kdue2 pihak kne saling ingat- mengingat sesame sendiri. Jgn di ajar pegang tangan, t gian mcm org isap rokok. masing2 da besa, pandai fikir, pndai bawa diri. Tp klau da xthn, nkh jek.. Mcm yg aku kte sblm ni, klau xmampu, nkh gantung dlu. Klau xtaw nkh gantung tu mcm mne, rjuk kat mne2 ustaz kat JAPIM. InsyaAllah, penyelesaiannya ader.

AriffPutera

Jumlah posting : 228
Join date : 15.09.08
Age : 29
Lokasi : Malaysia

Lihat profil user http://tenteramalam.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  T-Max on Mon Sep 15, 2008 5:35 pm

hmm..x perlu sampai nikah gantung kot...
aku tau byk family x kan setuju

T-Max

Jumlah posting : 455
Join date : 17.02.08
Age : 59
Lokasi : In front my screen

Lihat profil user http://forum.eleganeers.net/index.php

Kembali Ke Atas Go down

Re: budaya bercouple di maktab

Post  Sponsored content Today at 4:06 am


Sponsored content


Kembali Ke Atas Go down

Halaman 3 dari 10 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Kembali Ke Atas


 
Permissions in this forum:
Anda tidak dapat menjawab topik