AROMA QURAN,PUASA DAN SOLAT

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Go down

AROMA QURAN,PUASA DAN SOLAT

Post  ustaz rahim ramly on Sat Sep 13, 2008 11:57 am

AROMA QURAN,PUASA DAN SOLAT

Kita telah memasuki fasa pertengahan Ramadhan.Fasa yang dijanjikan Allah dengan keampunanNya.Marilah kita semarakkan ramadhan ini dengan pelbagai amal ibadat.

Seorang ulama salaf berkata”Apabila seseorang mukmin hampir meninggal dunia (nazak),di arahkan kepada malaikat ”Ciumlah kepalanya”,berkata malaikat”aku dapati di kepalanya ada aroma Al Quran”.Kemudian dikatakan pula ciumlah hatinya,malaikat menjawab ”Aku dapati dari hatinya aroma puasa”,lalu malaikat diperintahkan pula mencium kakinya,lalu malaikat menyatakan ”aku dapati dikakinya aroma qiam(banyak berdiri mengerjakan solat),maka dikatakan kepadanya”Sesungguhnya dia telah memelihara dirinya dari segenap sudut maka Allah pasti menjaganya” .
Sumber :Kitab Wazaif Ramadhan


Kita sering memakai minyak wangi untuk mengharumkan diri kita,ketahuilah aroma sejati ialah aroma ketaatan kepada Allah.Laksakan solat-solat fardhu,tambahkan solat sunat,baca Al Quran,laksanakan solat terawih,tinggalkan yang haram.Kalau tidak di bulan puasa ini kita berubah ke arah kebaikan ,bila lagi?

Ustaz Abu Rayyan

ustaz rahim ramly

Jumlah posting : 1
Join date : 13.09.08

Lihat profil user

Kembali Ke Atas Go down

Re: AROMA QURAN,PUASA DAN SOLAT

Post  T-Max on Sat Sep 13, 2008 1:38 pm

hmm..aku yg selalu balik ghumah ni pun takut gak...
naik moto anytime leh xciden...
kdg2 takut bila amalan x cukup..cmna laa kita nk masuk kubuq nanti..

T-Max

Jumlah posting : 455
Join date : 17.02.08
Age : 59
Lokasi : In front my screen

Lihat profil user http://forum.eleganeers.net/index.php

Kembali Ke Atas Go down

Allhamdulillah

Post  w@n$ tec on Thu Sep 18, 2008 7:09 pm

شكرا جزيلا يا استاذ عبد الرحيم لهذه النصيحة ولعل الله يفتح لي ولنا الباب البراكة من حيث لا يحتسب

w@n$ tec
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Re: AROMA QURAN,PUASA DAN SOLAT

Post  T-Max on Thu Sep 18, 2008 11:43 pm

sekali bahasa arab daaa....

T-Max

Jumlah posting : 455
Join date : 17.02.08
Age : 59
Lokasi : In front my screen

Lihat profil user http://forum.eleganeers.net/index.php

Kembali Ke Atas Go down

Belajaq Arab

Post  w@n$ tec on Sun Sep 21, 2008 4:44 am

aik..xkan xfajam kot???p rujuk kat kamus na..hahaha

w@n$ tec
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

xfhm da..

Post  AriffPutera on Sun Sep 21, 2008 7:51 am

w@n$ tec wrote:شكرا جزيلا يا استاذ عبد الرحيم لهذه النصيحة ولعل الله يفتح لي ولنا الباب البراكة من حيث لا يحتسب

Yg aku fhm die tuls terime kasih Ustaz Abdul Rahim jek. Slebhnye aku xfhm.. Ades..

AriffPutera

Jumlah posting : 228
Join date : 15.09.08
Age : 29
Lokasi : Malaysia

Lihat profil user http://tenteramalam.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Re: AROMA QURAN,PUASA DAN SOLAT

Post  socrates on Sun Sep 28, 2008 4:57 pm

w@n$ tec wrote:شكرا جزيلا يا استاذ عبد الرحيم لهذه النصيحة ولعل الله يفتح لي ولنا الباب البراكة من حيث لا يحتسب


"TERIMA KASIH DIUCAPKAN KEPADA USTAZ ABDUL RAHIM BERKENAAN DENGAN NASIHAT INI, SEMOGA ALLAH MEMBUKA PINTU BARAKAH YANG TIDAK TERHINGGA KEPADAKU DAN KEPADA KITA"

socrates xla pandai sangat bahasa arab ni...cuma nak tolong sket2 je...

socrates

Jumlah posting : 285
Join date : 18.08.08
Lokasi : Anywhere but Here...

Lihat profil user http://www.ahmadmuzani.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Pinjam

Post  AriffPutera on Fri Oct 17, 2008 4:55 am

Ader pnjm buku mari belajar bahasa Arab dr library. Tp xtaw ble blh bce. xdek kesempatan nk bce lg.. Sodih den ngonang an nasib den.

AriffPutera

Jumlah posting : 228
Join date : 15.09.08
Age : 29
Lokasi : Malaysia

Lihat profil user http://tenteramalam.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Repair ayat socrates

Post  w@n$ tec on Fri Oct 17, 2008 10:25 pm

assalamualaikum,,,, cuma nak tambah sedikit ja tentang apa yg telah socrates translit,,,\

Terima kasih wahai ustaz abdul rahim untuk nasihat ini, semoga Allah membukakan untukku dan untuk kita semua pintu keberkatan dari sumber yang tidak tahu dari mana arah datangnya @ yang tidak disangka2,,, socrates mmg hebat,,, opsyen apa ye dia ni?? ana bangga dengan enta.... teruskan perjuangan,,,, untuk ariffputera,,kalu xfaham bahasa arab,,leh tanya Ustaz Nazmi Desa,, xpun pensyarah japim,,depa sangat pro bab bahasa arab ni,, ok???

w@n$ tec
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Hehe..

Post  AriffPutera on Sat Oct 18, 2008 12:14 am

w@n$ tec wrote:assalamualaikum,,,, cuma nak tambah sedikit ja tentang apa yg telah socrates translit,,,\

Terima kasih wahai ustaz abdul rahim untuk nasihat ini, semoga Allah membukakan untukku dan untuk kita semua pintu keberkatan dari sumber yang tidak tahu dari mana arah datangnya @ yang tidak disangka2,,, socrates mmg hebat,,, opsyen apa ye dia ni?? ana bangga dengan enta.... teruskan perjuangan,,,, untuk ariffputera,,kalu xfaham bahasa arab,,leh tanya Ustaz Nazmi Desa,, xpun pensyarah japim,,depa sangat pro bab bahasa arab ni,, ok???

Ana da taw da nk rujuk kat sapa. Hehe..

AriffPutera

Jumlah posting : 228
Join date : 15.09.08
Age : 29
Lokasi : Malaysia

Lihat profil user http://tenteramalam.blogspot.com

Kembali Ke Atas Go down

Alhamdulillah...

Post  w@n$ tec on Sat Oct 18, 2008 1:52 am

assalamualaikum,,,

jadi,,dah dapat dah ke org yg layak untuk menjadi rujukan enta pasal buku arab tu??mesti jawapan ana td betulkan?hahaha....nk no ustaz nazmi x???xpun no ustaz rafuan?huhuhu... Allahu Robbi,,, akulihaza

w@n$ tec
Tamu


Kembali Ke Atas Go down

Re: AROMA QURAN,PUASA DAN SOLAT

Post  Sponsored content Today at 4:01 am


Sponsored content


Kembali Ke Atas Go down

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Kembali Ke Atas


 
Permissions in this forum:
Anda tidak dapat menjawab topik